Wikia

De Rode Ridder Wiki

Bahaal

14.125pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
BijSint-Joris.jpg

Bij Sint-Joris

Bahaal
Bahaal 222.JPG
Naam Bahaal
Bijnaam De Prins der Duisternis
Ba'al[1]
Princeps Tenebrarum[2]
De Naamloze Ridder[3]
Niemand[4]
De Zwarte Meester[5]
Baal[6]
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Eerst Mens later Geest
Geslacht Man
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie Qrandar - Zoon
Astra - Dochter
Anat - Zus
Johan van Horst's zoon - Neef
Werk/beroep Groot-Hertog in De Hel
leider van Bahaal's groep
Lid van Kerwyn's groep
Lid van De Zeven Hellevorsten
Opperbevelhebber van De Helse Legioenen
Groot-Kruis van De Orde van de Vlieg
Werknemer(s) Bahaal's groep
Gestorven in Engeland
Doodsoorzaak Neergestoken met Excalibur door Arthur
Slachtoffers
Direct 6[7]
Indirect 4[8]
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien De Barst in de Ronde Tafel
Laatst gezien De Vuurproef

Bahaal is één van De Zeven Hellevorsten en de aartsvijand van Johan van Horst.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Om koning Arthur ten val te brengen zochten de Machten der Duisternis een geschikt persoon. Zij slaagden hierin en zorgden dat hij als vondeling bij de magiër Kerwyn terecht kwam. Die nam hem bij zich op maar gaf hem nog geen naam, Kerwyn noemde hem gewoon Niemand. Pas later zou hij een echte naam krijgen[9]. Niemand groeide samen met Kerwyn's dochter Azizah op[10]. Hij leerde van zijn meester met wapens en de Zwarte Kunsten omgaan. Ergens in die tijd kreeg hij twee kinderen met een onbekende vrouw: Qrandar en Astra[11]. Qrandar zou zijn opvolger worden, Astra kon goed met de boog omgaan. Omdat hij nog in de leer was bij Kerwyn scheidde hij van zijn kinderen. In ruil voor zijn trouw zou hij na zijn dood een plaats krijgen tussen De Zeven Hellevorsten[12].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

Hoewel hij nog niet klaar was met zijn opleiding wilde Kerwyn zijn leerling testen. Bewapend met een speciale helm, waarbij lichtflitsen uit de oogkassen schoten liet Kerwyn hem naar een toernooi in Camelot gaan. Daar versloeg hij Lancelot Du Lac, maar Johan van Horst kende daarna de truc met de lichtflitsen. Waarna Johan hem uit zijn zadel stootte. Niemand vluchtte terug naar Kerwyn's spelonk bij de kust van Cornwall. Daar wist Johan hen op te speuren, dankzij Kerwyn's toverkrachten konden de twee mannen echter aan hun achtervolgers ontsnappen[9].

Niemand wordt BahaalEdit

Uiteindelijk kwam de dag dat Kerwyn hen een naam gaf, Bahaal. Ook zag hij nu voor het eerst in zijn leven het gezicht van zijn leermeester. Tot zijn verassing was Kerwyn de tweelingbroer van Merlijn[13]. Kort hierna ging Bahaal voor zichzelf werken. In een afgelegen gebied had hij zijn burcht en beschikte over handlangers. Hij bekwaamde zichzelf nog verder in de Zwarte Kunst totdat hij machtiger was dan Merlijn[14].

Een barst in de Ronde TafelEdit

Bahaal 4.JPG
Merlijn roept Bahaal op

Om Arthur ten val te brengen begon Bahaal een oud plan van zijn leermeester uit te werken: een barst in De Ronde Tafel maken[9]. Op een ochtend zagen de inwoners van Camelot de barst in de tafel verschijnen. Dit was een waarschuwing voor dat wat er nog ging komen. Bahaal liet een aanslag op Arthur uitvoeren, vervolgens leek het net alsof koning Pelinore, een vroegere rivaal van Arthur de aanslag had laten plegen. Door het opofferen van zijn eigen handlangers en nog enkele listen waren Johan en Lancelot gedwongen Pelinore mee naar Camelot te nemen. Pelinore had veel aanhangers bij De Ridders van De Ronde Tafel, hierdoor deelden de ridders zich in twee groepen op. Het kwam tot een gevecht dat Arthur nog net kon stoppen door een duel met Pelinore's verwant Wodor uit te vechten. De onrust bleef, maar Merlijn kon de zaak ophelderen en Pelinore vrij spreken[15].

Merlijn riep Bahaal een tijdje later op met een ritueel. Bahaal wilde Merlijn zijn wil opleggen en de oude magiër voor hem laten buigen. Zijn wilskracht was groter dan die van Merlijn, maar die kon hem nog net verdrijven met een magisch amulet. Voor hij vertrok dreigde hij ermee Excalibur te vernietigen[14].

De diefstal van ExcaliburEdit

Het vernietigen van Excalibur was voor Bahaal belangrijk. Zo zou hij Arthur al kunnen verzwakken voordat de veldslag begon. Hij stuurde drie vrouwen, waarvan er zich twee als blind voordeden naar Camelot. Ondertussen maakte hij een klein beeldje van koning Arthur. Door er met spelden in te prikken verwondde hij Arthur. Zijn plan om het zwaard te stelen lukte, waarna hij het alleen nog moest. Johan en Lancelot waren onderweg naar Bahaal's burcht. Zodat zijn mannen geen last van hen hadden, gebruikte hij zijn toverkracht tegen hen. Merlijn's amulet hielp de ridders en zorgde dat ze verder konden gaan. Bahaal stuurde zijn huisdier, Serpa de slang, naar hen toe. De twee ridders wisten de slang te doden en drongen de burcht binnen. Bahaal wist op dat moment niet waar zijn vijanden waren. Op het moment dat hij Excalibur wilde vernietigen gebruikten de ridders het amulet om het zwaard te beschermen. Bahaal wist toen dat zijn vijanden in de buurt waren en liet de burcht naar hen doorzoeken[14].

Bahaal 3.JPG
Bahaal in De Laatste Droom

Johan en Lancelot stalen Excalibur terug, ook sloegen ze het beeldje van Arthur stuk. Bahaal's mannen konden hen niet tegenhouden. Buiten de burcht liet Bahaal een vaas verschijnen met zijn teken erop. Hij vertelde de ridders dat als Arthur de vaas terugstuurde er geen oorlog zou komen. Arthur zou zich dan overgeven. Johan en Lancelot namen de vaas mee naar Camelot. Wat de ridders niet wisten was dat de vaas een dodelijke val was. Op Camelot aangekomen wierp Guinevere de vaas in een hoek. Later ging ze rust nemen op haar kamer. Intussen bleef een vijftal afvallige ridders van Arthur in de buurt van de toren waar haar kamer was. Uit de vaas schoot vuur en al snel stond de hele kamer van Guinevere in brand. Lancelot kon haar niet helpen omdat de vijf ridders, die voor Bahaal waren gaan werken, hem aanvielen. Voordat Lancelot de ridders omgebracht had was het al te laat, de toren stortte in en zo kwam Guinevere om het leven[14].

Bahaal's doodEdit

Bahaal dood.JPG
Bahaal wordt dodelijk verwond door Arthur

Arthur was zwaar getroffen door de dood van zijn vrouw. Desondanks probeerde hij een veldslag te voorkomen. Bahaal had intussen al een groot leger van burchtheren, roofridders, krijgers, Picten en ook veel afvallige ridders van Arthur verzameld. Arthur wilde dat hij en Bahaal het gevecht met een duel van man tegen man zouden beslissen, maar zover kwam het niet. Nadat een van de paarden door een horzel gestoken werd stormden Bahaal's ruiters vooruit. Het gevecht brak meteen los. Na een urenlang gevecht kwamen Bahaal en Arthur tegenover elkaar te staan. Ze vochten man tegen man, waarbij Bahaal veel moeite had om de slagen met Excalibur af te weren. Uiteindelijk sloeg Arthur dodelijk toe en stortte Bahaal dodelijk getroffen neer. Bahaal vroeg aan Arthur of hij wat dichterbij wilde komen om hem vergiffenis te schenken. Maar toen Arthur te ver naar voren kwam stak Bahaal met zijn laatste krachten zijn zwaard omhoog en trof hem dodelijk[14].

Na zijn doodEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Gorgontar
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Boggolt
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: De Golem (Bahaal)
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: De Infernator

RelatiesEdit

VriendenEdit

Bahaal en Lodogran.JPG
Bahaal als Niemand met zijn toekomstige werknemer, Lodogran van Camelard.

Lodogran van CamelardEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Lodogran relatie

KerwynEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Kerwyn relatie

DemoniahEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Demoniah relatie

VijandenEdit

Johan van HorstEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Johan-Bahaal relatie

GalaxaEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Galaxa relatie

ArthurEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Arthur relatie

MerlijnEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Merlijn relatie

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Andere verschijningenEdit

Speciale uitgavesEdit

Luxe editiesEdit

TrilogieEdit

Andere uitgavesEdit

WetenswaardighedenEdit

Bahaal 2.JPG
Bahaal door Karel Biddeloo

Personage wetenswaardighedenEdit

Achterkant1.jpg
Bahaal op de achterkant van Het Magische Licht uit Karel Biddeloo's reeks.
  • Ondanks dat Bahaal gezien wordt als vijand van Koning Arthur (wat hij in principe was) werd hij de aartsvijand van Johan, sinds Galaxa (Johan's geliefde) en Bahaal vijanden zijn sinds haar eerste verschijning.
  • Bahaal werd de leider van Kerwyn's groep, sinds Kerwyn scheidde en ging zijn eigen weg wat in de latere strips te zien en Kerwyn de Magiër. Lodogran, hoe dan ook, begon juist nadat Kerwyn de groep had verlaten voor Bahaal te werken.
  • Bahaal is het enige meesterbrein die meerdere meesterbreinen voor hem heeft werken (Demoniah, Lodogran van Camelard, Vlad Drakul en De Obscurant en meer mensen), wiens baas zelf ook een meesterbrein (Kerwyn) was.
  • Bahaal had geprobeerd Johan van Horst en Merlijn bij zijn groep toe te voegen. Waarom hij dat wilde is onbekend. Aangezien schrijver en tekenaar Karel Biddeloo overleden is, is het onbekend wat zijn bedoelingen hiermee waren.
  • Ondanks dat Lodogran van Camelard in het begin een hogere rang in Kerwyn's groep dan Niemand, begon hij nadat Kerwyn niet meer te zien was voor Bahaal te werken. Lodogran had hierdoor een lagere rang en het kan zijn dat hij wist dat Niemand en Bahaal dezelfde persoon waren.
DJ4,25.jpg
Bahaal op de achterkant bij het album De Judasgraal uit de nieuwe reeks.
  • Toen Bahaal als Bahaal in verhalen kwamen, werd hij door Karel Biddeloo als een slim persoon neergezet. Toen Bahaal als Niemand verscheen, werd hij als een personage voor de humor neergezet. Toen Bahaal als Bahaal weer te zien was in de nieuwe reeks, werd hij weer als een slimmer mens neergezet, maar zijn rol werd iets anders neergezet dan in Karel Biddeloo's reeks.
  • Ook al bleek Bahaal te falen in het vermoorden van de originele koning Arthur (Avalon, wat later niet het geval was), vermoorde hij al eerder een dubbelganger van hem (De Toverstaf).
    • Technisch gezien had Bahaal wel de echte Arthur omgebracht. Maar vanaf het album Avalon bleek Arthur in het geheim op het eiland Avalon te leven.
  • Ondanks dat Bahaal de titel "de Naamloze Ridder" droeg, is het onbekend of Bahaal daadwerkelijk de gouden sporen had behaald.
  • Vanaf Karel Biddeloo's reeks verscheen Bahaal samen met Johan van Horst, Galaxa en Merlijn op vele achterkanten van covers. Vanaf de nieuwe reeks was dit bij elk album het geval. Bahaal verscheen met Johan, Galaxa en Merlijn ook op de covers van de originele reeks bij ingekleurde albums.

Kerwyn's groepEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Kerwyn's groep

Achter de schermenEdit

Bahaal.jpg
Bahaal
  • Bahaal staat op 9 bij Een Parade van 50 Vijanden[16].
  • Bahaal's leermeester, Kerwyn was geïntroduceerd voor Bahaal. Beide hadden geen scene samen tot strip 175, de Naamloze Ridder. Dit was 155 strips na Kerwyn's dood (sinds die in Kronieken verschenen is hij waarschijnlijk overleden).
    • Bahaal zag Kerwyn's gezicht niet tot strip 187 (23 strips later, sinds hun eerst ontmoeting).
    • In de originele versie (Willy Vandersteen wilde stoppen bij de Laatste Droom, maar Karel Biddeloo wilde verder en ook de fans.), hadden Kerwyn en Bahaal elkaar nooit ontmoet.
  • Bahaal heeft 2 beeldjes van zichzelf[17].

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Bahaal.

Around Wikia's network

Random Wiki