Wikia

De Rode Ridder Wiki

Bahaal

13.780pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Bahaal
Bahaal 222.JPG
Naam Bahaal
Bijnaam De Prins der Duisternis
Ba'al[1]
Princeps Tenebrarum[2]
De Naamloze Ridder[3]
Niemand[4]
De Zwarte Meester[5]
Baal[6]
Status Overleden
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Eerst Mens later Geest
Geslacht Man
Haarkleur Zwart
Biografie
Familie Qrandar - Zoon
Astra - Dochter
Anat - Zus
Johan van Horst - Schoonbroer
Johan van Horst's zoon - Neef
Werk/beroep Groot-Hertog in De Hel
leider van Bahaal's groep
Lid van Kerwyn's groep
Lid van De Zeven Hellevorsten
Opperbevelhebber van De Helse Legioenen
Groot-Kruis van De Orde van de Vlieg
Werknemer(s) Bahaal's groep
Gestorven in Engeland
Doodsoorzaak Neergestoken met Excalibur door Arthur
Slachtoffers
Direct 6[7]
Indirect 4[8]
Monsters Geen
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Willy Vandersteen
Eerst gezien De Barst in de Ronde Tafel
Laatst gezien De Uitverkorene

Bahaal is één van De Zeven Hellevorsten en de aartsvijand van Johan van Horst.

BiografieEdit

Eerder levenEdit

Om koning Arthur ten val te brengen zochten de Machten der Duisternis een geschikt persoon. Zij slaagden hierin en zorgden dat hij als vondeling bij de magiër Kerwyn terecht kwam. Die nam hem bij zich op maar gaf hem nog geen naam, Kerwyn noemde hem gewoon Niemand. Pas later zou hij een echte naam krijgen[9]. Niemand groeide samen met Kerwyn's dochter Azizah op[10]. Hij leerde van zijn meester met wapens en de Zwarte Kunsten omgaan. Ergens in die tijd kreeg hij twee kinderen met een onbekende vrouw: Qrandar en Astra[11]. Qrandar zou zijn opvolger worden, Astra kon goed met de boog omgaan. Omdat hij nog in de leer was bij Kerwyn scheidde hij van zijn kinderen. In ruil voor zijn trouw zou hij na zijn dood een plaats krijgen tussen De Zeven Hellevorsten[12].

Ontmoeting met Johan van HorstEdit

Hoewel hij nog niet klaar is met zijn opleiding wil Kerwyn zijn leerling testen. Bewapend met een speciale helm, waarbij lichtflitsen uit de oogkassen schieten laat hij hem naar een toernooi in Camelot gaan. Daar verslaat hij Lancelot Du Lac, maar Johan van Horst kent nu de truc en werkt hem uit zijn zadel. Niemand vlucht terug naar Kerwyn's grot bij de kust van Cornwall. Daar weet Johan hen op te speuren, dankzij Kerwyn's toverkrachten kunnen zij echter aan hem ontsnappen[9].

Niemand wordt BahaalEdit

Uiteindelijk kwam de dag dat Kerwyn hen een naam gaf, Bahaal. Ook zag hij nu voor het eerst in zijn leven het gezicht van zijn leermeester. Tot zijn verassing was Kerwyn de tweelingbroer van Merlijn[13]. Kort hierna ging Bahaal voor zichzelf werken. In een afgelegen gebied had hij zijn burcht en beschikte over handlangers. Hij bekwaamde zichzelf nog verder in de Zwarte Kunst totdat hij machtiger was dan Merlijn[14].

Een barst in de Ronde TafelEdit

Bahaal 4.JPG
Merlijn roept Bahaal op

Om Arthur ten val te brengen begint Bahaal een oud plan van zijn leermeester uit te werken: een barst in de Ronde Tafel maken[15]. Op een ochtend zien de inwoners van Camelot de barst in de Tafel verschijnen. Dit is een waarschuwing voor dat wat er nog gaat komen. Bahaal laat een aanslag op Arthur uitvoeren, vervolgens lijkt het net alsof koning Pelinore, een vroegere rivaal van Arthur de aanslag heeft laten plegen. Door het opefferen van zijn eigen handlangers en nog enkele listen zijn Johan en Lancelot gedwongen Pelinore mee naar Camelot te nemen. Pelinore heeft veel aanhangers bij de Ridders van de Ronde Tafel, hierdoor delen de ridders zich in twee groepen op. Het komt tot een gevecht dat Arthur nog net kan stoppen door een duel met Pelinore's verwant Wodor uit te vechten. De onrust blijft, maar Merlijn kan de zaak ophelderen en Pelinore vrij spreken[16].

Merlijn roept Bahaal een tijdje later op met een ritueel. Bahaal wil Merlijn zijn wil opleggen en de oude magiër voor hem laten buigen. Zijn wilskracht is groter dan die van Merlijn, maar die kan hem nog net verdrijven met een magisch amulet. Voor hij vertrekt dreigt hij ermee Excalibur te vernietigen[14].

De diefstal van ExcaliburEdit

Het vernietigen van Excalibur is voor Bahaal belangrijk. Zo zou hij Arthur al kunnen verzwakken voordat de veldslag begint. Hij stuurt drie vrouwen, waarvan er zich twee als blind voordoen naar Camelot. Ondertussen maakt hij een klein beeldje van koning Arthur. Door er met spelden in te prikken verwond hij Arthur. Zijn plan om het zwaard te stelen lukt, nu hoeft hij het alleen nog te vernietigen. Johan en Lancelot zijn onderweg naar Bahaal's burcht. Zodat zijn mannen geen last van hen hebben, gebruikt hij zijn toverkracht tegen hen. Merlijn's amulet helpt de ridders en zorgt dat zij verder kunnen gaan. Bahaal stuurt zijn huisdier, Serpa de slang, naar hen toe. De twee ridders weten de slang te doden en dringen de burcht binnen. Bahaal weet op dat moment niet waar zijn vijanden zijn. Op het moment dat hij Excalibur wil vernietigen gebruiken de ridders het amulet om het zwaard te beschermen. Bahaal weet nu dat zijn vijanden in de buurt zijn en laat de burcht naar hen doorzoeken[14].

Bahaal 3.JPG
Bahaal in De Laatste Droom

Johan en Lancelot stelen Excalibur terug, ook slaan zij het beeldje van Arthur stuk. Bahaal's mannen kunnen hen niet tegenhouden. Buiten de burcht laat Bahaal een vaas verschijnen met zijn teken erop. Hij vertelt de ridders dat als Arthur de vaas terugstuurt er geen oorlog zal komen. Arthur zou zich dan overgeven. Johan en Lancelot nemen de vaas mee naar Camelot. Wat zij niet weten is dat de vaas een dodelijke val is. Op Camelot aangekomen werpt Guinevere de vaas in een hoek. Later gaat ze rust nemen op haar kamer. Intussen blijft een vijftal ridders van de Ronde Tafel in de buurt van de toren waar haar kamer is. Uit de vaas schiet vuur en al snel staat de hele kamer van Guinevere in brand. Lancelot kan haar niet helpen omdat de vijf ridders, die voor Bahaal waren gaan werken, hem aanvallen. Voordat Lancelot de ridders omgebracht heeft is het al te laat, de toren stort in en zo komt Guinevere om het leven[14].

Bahaal's doodEdit

Bahaal dood.JPG
Bahaal wordt dodelijk verwond door Arthur

Arthur is zwaar getroffen door de dood van zijn vrouw. Desondanks probeert hij een veldslag te voorkomen. Bahaal heeft intussen al een groot leger van burchtheren, roofridders, krijgers, Picten en ook veel afvallige ridders van de Ronde Tafel verzameld. Arthur wil dat hij en Bahaal het gevecht met een duel van man tegen man beslissen, maar zover komt het niet. Nadat een van de paarden door een horzel gestoken wordt stormen Bahaal's ruiters vooruit. Het gevecht breekt meteen los. Na een urenlang gevecht komen Bahaal en Arthur tegenover elkaar te staan. Ze vechten man tegen man, waarbij Bahaal veel moeite heeft om de slagen met Excalibur af te weren. Uiteindelijk slaat Arthur dodelijk toe en stort Bahaal neer. Bahaal vraagt aan Arthur of hij wat dichterbij wil komen om hem vergiffenis te schenken. Maar als Arthur te ver naar voren komt steekt Bahaal met zijn laatste krachten zijn zwaard omhoog en treft hem dodelijk[14].

Na zijn doodEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Gorgontar
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Boggolt
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: De Golem (Bahaal)
Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: De Infernator

RelatiesEdit

VriendenEdit

Bahaal en Lodogran.JPG
Bahaal als Niemand met zijn toekomstige werknemer, Lodogran van Camelard.

Lodogran van CamelardEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Lodogran relatie

KerwynEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Kerwyn relatie

DemoniahEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Demoniah relatie

VijandenEdit

Johan van HorstEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Johan-Bahaal relatie

GalaxaEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Galaxa relatie

ArthurEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Arthur relatie

MerlijnEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Bahaal-Merlijn relatie

VerschijningenEdit

StripreeksEdit

Andere verschijningenEdit

Speciale uitgavesEdit

Luxe editiesEdit

TrilogieEdit

Andere uitgavesEdit

WetenswaardighedenEdit

Bahaal 2.JPG
Bahaal door Karel Biddeloo

Personage wetenswaardighedenEdit

Achterkant1.jpg
Bahaal op de achterkant van Het Magische Licht uit Karel Biddeloo's reeks.
  • Ondanks dat Bahaal gezien wordt als vijand van Koning Arthur (wat hij in principe was) werd hij de aartsvijand van Johan, sinds Galaxa (Johan's geliefde) en Bahaal vijanden zijn sinds haar eerste verschijning.
  • Bahaal werd de leider van Kerwyn's groep, sinds Kerwyn scheidde en ging zijn eigen weg wat in de latere strips te zien en Kerwyn de Magiër. Lodogran, hoe dan ook, begon juist nadat Kerwyn de groep had verlaten voor Bahaal te werken.
  • Bahaal is het enige meesterbrein die meerdere meesterbreinen voor hem heeft werken (Demoniah, Lodogran van Camelard, Vlad Drakul en De Obscurant en meer mensen), wiens baas zelf ook een meesterbrein (Kerwyn) was.
  • Bahaal had geprobeerd Johan van Horst en Merlijn bij zijn groep toe te voegen. Waarom hij dat wilde is onbekend. Aangezien schrijver en tekenaar Karel Biddeloo overleden is, is het onbekend wat zijn bedoelingen hiermee waren.
  • Ondanks dat Lodogran van Camelard in het begin een hogere rang in Kerwyn's groep dan Niemand, begon hij nadat Kerwyn niet meer te zien was voor Bahaal te werken. Lodogran had hierdoor een lagere rang en het kan zijn dat hij wist dat Niemand en Bahaal dezelfde persoon waren.
DJ4,25.jpg
Bahaal op de achterkant bij het album De Judasgraal uit de nieuwe reeks.
  • Toen Bahaal als Bahaal in verhalen kwamen, werd hij door Karel Biddeloo als een slim persoon neergezet. Toen Bahaal als Niemand verscheen, werd hij als een personage voor de humor neergezet. Toen Bahaal als Bahaal weer te zien was in de nieuwe reeks, werd hij weer als een slimmer mens neergezet, maar zijn rol werd iets anders neergezet dan in Karel Biddeloo's reeks.
  • Ook al bleek Bahaal te falen in het vermoorden van de originele koning Arthur (Avalon, wat later niet het geval was), vermoorde hij al eerder een dubbelganger van hem (De Toverstaf).
    • Technisch gezien had Bahaal wel de echte Arthur omgebracht. Maar vanaf het album Avalon bleek Arthur in het geheim op het eiland Avalon te leven.
  • Ondanks dat Bahaal de titel "de Naamloze Ridder" droeg, is het onbekend of Bahaal daadwerkelijk de gouden sporen had behaald.
  • Vanaf Karel Biddeloo's reeks verscheen Bahaal samen met Johan van Horst, Galaxa en Merlijn op vele achterkanten van covers. Vanaf de nieuwe reeks was dit bij elk album het geval. Bahaal verscheen met Johan, Galaxa en Merlijn ook op de covers van de originele reeks bij ingekleurde albums.

Kerwyn's groepEdit

Blue Glass Arrow.png Hoofd artikel: Kerwyn's groep

Achter de schermenEdit

Bahaal.jpg
Bahaal
  • Bahaal staat op 9 bij Een Parade van 50 Vijanden[17].
  • Bahaal's leermeester, Kerwyn was geïntroduceerd voor Bahaal. Beide hadden geen scene samen tot strip 175, de Naamloze Ridder. Dit was 155 strips na Kerwyn's dood (sinds die in Kronieken verschenen is hij waarschijnlijk overleden).
    • Bahaal zag Kerwyn's gezicht niet tot strip 187 (23 strips later, sinds hun eerst ontmoeting).
    • In de originele versie (Willy Vandersteen wilde stoppen bij de Laatste Droom, maar Karel Biddeloo wilde verder en ook de fans.), hadden Kerwyn en Bahaal elkaar nooit ontmoet.
  • Bahaal heeft 2 beeldjes van zichzelf[18].

LinksEdit

Zie ookEdit

DRR.jpg
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Bahaal.

Around Wikia's network

Random Wiki