Wikia

BijSint-Joris

Bij Sint-Joris

JohanPromo De Rode Ridder's zwaard staat in dienst.

"Een jong meisje zoekt haar plaats als vrouw in een mannenwereld."
―De Rode Ridder op Facebook over het personage Allis[src]
Allis
Allis Closeup
Naam Allis
Status Levend
Wereld De Aarde
Uiterlijk
Ras Mens
Geslacht Vrouw
Haarkleur Bruin
Biografie
Familie Aibell - Oma
Werk/beroep Torenwachter
Slachtoffers
Direct Geen
Indirect 19
Monsters 1[1]
Dieren Geen
In de stripreeks
Ontwerper Marc Legendre
Eerst gezien De Uitverkorene
Laatst gezien De Razende Magiër
Verschijningen 11
Luxe edities 22

Allis is een hoofdpersonage tijdens De Uitverkorene cyclus. Na De Onmogelijke Opdracht ging Allis alleen op reis en was Johan in de gaten aan het houden zonder dat hij dit doorhad.

Biografie

Eerder leven

Merlijn en Allis
Allis met Merlijn.

Allis leefde vroeger alleen met haar moeder, haar vader had ze nooit gekend. Op een dag stierf de moeder van Allis aan de pest. Allis bleef alleen achter, maar een week later stond haar moeder op en bracht Allis naar haar oma Aibell. Vanaf dat moment woonde Allis in de leen van lord Landwin. Ze was een buitenbeentje tussen de mensen uit het dorp. Velen hielden haar voor een heks. Allis droomde ervan eens een ridder te worden, maar dat was in haar positie onmogelijk. Ondanks dat ze een buitenbeentje was sloot ze vriendschap met Knut[2].

De oma van Allis was kruidenlezer en werd van hekserij beschuldigt[3]. Aibell leerde Allis veel over haar geneeskrachtige kruiden[4]. De schout had echter enkele geruchten over Allis gehoord, en kwam met zijn soldaten naar de hut van Aibell. Ze dreigden Aibell dat ze haar kleinkind in de gaten moest houden. Als de schout nog eens een gerucht zou horen, waar of niet, zou hij Allis meenemen voor ondervraging. Allis was toen nog te jong om de begrijpen dat een volgende beschuldiging haar dood op de brandstapel kon betekenen[5]. Later hoorde Allis van Knut dat haar oma was meegenomen voor ondervraging door de schout. Torn en Oonagh hadden Allis beschuldigt hun koe het boze oog te hebben gegeven. Aibell had de schuld op zich genomen en werd veroordeeld tot de brandstapel[6]. Allis ging kijken in het dorp, maar Aibell riep dat ze terug naar huis moest gaan. Terwijl Allis terug naar huis rende werd haar oma verbrand. In het huis ontmoette ze Merlijn die haar kort toesprak. Na dit gesprek bleef Allis alleen achter[7].

De volgende ochtend leerde Allis Knif kennen. De vogel zat op een ochtend op een hek bij het huis van Allis. Knif zou hierna bij haar blijven[2].

Op pad met Knut

[2].

Allis's droom

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: De droom van Allis

[2].

Ontmoeting met Johan van Horst

[2].

Op pad met Johan van Horst

[2].

De ontvoering

[2].

In de cel

[8].

Aankomst in De Hellemond

Aankomst Hellemond
Johan, Allis en Koos komen aan in De Hellemond.

[3].

Gevecht met de harige monsters

Harige monster 1-2
Johan vermoord meerdere harige monsters

[3].

Gevecht tussen Johan en Malfrat

[4].

De brand en verdwijning van De Hellemond

Brand in Hellemond
De brand op De Hellemond

[4].

De ontsnapping van de rotsen van De Hellemond

Vlucht uit Hellemond
Johan, Allis en Koos ontsnappen van De Hellemond.

[4].

Ontmoeting met Eenoog

[9].

Allis deelname aan De Vuurproef

AllisVuurproef
Allis neemt deel aan De Vuurproef en wint.

[9].

De ontsnapping van Johan en Allis

[9].

Johans training met Allis

Johan en Allis begonnen een training waarbij Johan Allis leerde om met haard zwaard om te gaan. Gedurende het gevecht waren Allis's borsten te zien en Johan was hierdoor afgeleid, waardoor Allis won[7].

Johan vond dat Allis dacht dat de lessen van Johan grappig waren, maar dat ze aan Malfrat de Wrange een moeilijker persoon hadden om mee te vechten, aangezien hij niet van bloot zou opkijken. Allis vond dat Johan minder problemen had met bruut geweld, dan met bloot. Johan vond Allis's wijsheid niet goed en vroeg zich af waarom Johan Allis als De Uitverkorene had uitgekozen. Hierdoor werd Allis boos op Johan. Allis vond het echter niet wijs dat Johan op Merlijns keuze ging om haar mee te nemen, zonder dat hij wist waarom. Johan vond dat Allis geduld moest hebben totdat ze in Camelot waren en dan pas een oordeel moest vellen[7].

Gevecht met de Moeflons

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met de Moeflons
Johan x r Moeflons
Johan na het doden van 2 moeflons.

Johan en Allis volgde daarna het pad van de koopman in de bergen. Sinds er geen andere weg was, volgde Johan en Allis het enige pad dat er was. Johan vond dat ze Malfrat een andere kant moesten opgaan wanneer hij hun zou achtervolgen, maar Allis vond Johan echter voorspelbaar. Johan wilde geen enkele gevecht beginnen, zodat ze makkelijker overal doorheen konden komen. Daarna kwamen echter de Moeflons op het pad van Johan en Allis[7].

Allis's paard liet echter Allis vallen en een moeflon ging achter Allis aan. Johan gebruikte zijn zwaard en stak de moeflon dood neer. Een tweede moeflon stak Johan daarna direct dood neer. Hierna verscheen Knif die de laatste moeflon aanviel en verblindde de moeflon. Johan ging daarna achter de bewusteloze Allis aan[7].

Het tweede gevecht met de Vikings

1 Viking Heks
Johan vermoord een Viking tijdens zijn gevecht met de Vikings.

Johan en Allis verborgen zich daarna in een grot. Allis had een buil opgelopen en Allis noemde zichzelf een koppig persoon. Johan had daarna eten klaar van een van de moeflons. Allis vond de moeflon een aparte smaak hebben en Johan dacht dat Allis de moeflon niet lustte. Hierna verscheen onverwacht een Viking[7].

Johan schopte de Viking aan de kant, maar Allis vroeg aan Johan of het niet een beter idee was om te vragen wat de Viking van hun wilde. Johan pakte gelijk zijn zwaard en bereidde zich voor het gevechten met de Vikings. De eerste Viking ging Johan het gevecht aan met Johan, maar werd snel neergestoken door zijn zwaard. Intussen viel een tweede Viking Johan, maar Allis werd aangevallen door de derde Viking. Hiervan keek de tweede Viking op. Zowel de tweede als derde Viking waren afgeleid doordat Allis's borsten te zien waren. Hierna stak Johan eerst de derde Viking neer en daarna de tweede Viking. Johan complimenteerde Allis voor haar tactiek. Johan vond dat ze de lichamen snel moesten begraven en ze zich moesten haasten, want de nacht ging al snel vallen. Hierna werd Allis moe en viel bijna in slaap[7].

Lawine ongeluk

Lawine Johan
Een lawine laat Johan en Allis naar beneden storten.

Johan en Allis reisde verder door de bergen samen met de paarden van de Vikings. Johan hield Allis bij zich, aangezien zij zich niet vermoeid voelde. Allis vond Johan een beul, maar Johan deed dit echter voor de veiligheid van Allis. Johan had echter door dat de paarden een belast waren voor hun reis. Knif kwam terug en daarna een lawine. Johan, Allis en hun paarden stortte naar beneden toe, waardoor hun route een andere keerzijde kreeg[7].

Gevecht met de aasgieren

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Gevecht met de aasgieren
Johan x Gier 2
Johan vermoord een aasgier.

Terwijl Johan en Allis belandde naar beneden van de lawine, werden intussen de paarden opgegeten door een groep aasgieren. Terwijl Johan niet bewusteloos was in tegenstelling tot Allis, onthoofdde hij direct een aasgier nadat hij een aasgier aan de kleding van Allis zat. Een tweede aasgier viel Johan aan, en tegelijkertijd kwam er nog een derde aasgier bij en Johan stak direct de tweede aasgier dodelijk neer. Een vierde aasgier kwam aan bij de derde aasgier maar Allis viel de vierde aasgier aan. Allis vond dat zij Johan beschermde in tegenstelling tot Johan die haar beschermt waardoor ze alles zelf moest doen. Johan vond dat Allis zich deftig moest kleding, maar Allis was blij dat ze de lawine overleefd hadden. Allis vond Johan niet enthousiast, maar Johan was enthousiast toen hij zag dat Jago nog leefde. Allis snapte niet Johans blijdschap voor zijn paard, maar Johan maakte een opmerking dat Allis anders alles moest dragen, wat Allis niet grappig vond[7].

Johan en Allis reis door de bergen

[7].

Johans training met Allis

[6].

Eerste achtervolging op Johan

[10].

Tweede achtervolging op Johan

[11].

BijSint-Joris

Bij Sint-Joris

JohanPromo Dit artikel heeft een tijdelijke foto
JohanPromo

In actie met een monster

RodeRidder19oktober2018
Allis in actie

[12].

Cover verschijningen

Stripreeks

Luxe edities

Verschijningen

Stripreeks

Andere verschijningen

Luxe edities

Superluxe edities

Bronnen

Stripspeciaalzaak.be

Naam betekenis

Persoonlijkheid

Kracht en sterkte

Bronnen

Ex-libris

Blue Glass Arrow Hoofd artikel: Ex-libris

Op deze ex-librissen verscheen Allis.

Wetenswaardigheden

RodeRidderFoto
Allis in haar "debuut" voor haar verschijning in De Uitverkorene.
  • Allis maakte haar "debuut" al op 16 Februari 2016 toen Marc Legendre, de bedenker van het personage Allis een foto van haar plaatste op zijn Facebook. Hoe dan ook, ten tijde van de foto was het onbekend wie dit personage was.
  • Allis is het eerste vrouwelijke hoofdpersonage uitgekleed door monstersoort (de harige monsters).
    • Hoe dan ook, deze monsters waren eigenlijk waanbeelden en dus kleedde eigenlijk waanbeelden Allis uit.
  • Met de naakte verschijning van Allis in De Hellemond, verscheen er met uitzondering van De Klauw Trilogie in elk album van 2016 een vrouwelijk personage naakt.
  • Allis nam de naakte rol van Oonagh over in De Hellemond.
  • In haar eerste verschijning was haar haar blond. Dit werd later ingekleurd als bruin.
  • In De Hellemond zei Malfrat de Wrange dat zij verantwoordelijk was voor de dood van zijn manschappen en dus een heks was. Ook al was dit indirect veroorzaakt door Johan van Horst, had dit wel te maken met het feit dat Allis in gevangenschap zat door Malfrat de Wrange. Ironisch genoeg, in hetzelfde album neemt Johan wraak doordat Allis wordt vastgenomen door harige monsters en dus was Malfrat niet geheel incorrect.
  • Allis is de vrouw met de meeste verschijningen in De Rode Ridder albums van Marc Legendre (met momenteel 6 verschijningen).
    • Allis verslaat hierdoor de eerdere Enid en Iudith die allebei respectievelijk 2 verschijningen hadden (Enids eerste verschijning wordt hierbij niet meegeteld).
  • Ook al verscheen Allis op de cover van Het Eindeloze Eiland is dit eigenlijk incorrect met de tekening binnenin, waarin Koos en niet Allis naast Johan staat.
  • Met Allis erbij als vrouwelijk hoofdpersonage voor de nieuwe reeks is de nieuwe reeks de reeks met de meeste vrouwelijke hoofdpersonages met 4: Galaxa, Demoniah, Indigo Magiste en Allis.
    • Allis heeft tot dusver geen enkele van de andere vrouwelijke hoofdpersonages ontmoet.
  • Allis is de vrouw die het langst van Johan van Horst's reisgenoten met Johan in albums achter elkaar heeft gerezen. Dit is vanaf album 250 tot en met 257, een aantal van 8 albums.
  • Allis is de enige vrouw die meedeed aan De Vuurproef.
  • Allis is het eerste vrouwelijke hoofdpersonage die geen moord had gepleegd sinds Guinevere.
    • Ironisch genoeg, noemde ze zichzelf een koningin in De Vuurproef, ondanks dat Merlijn het hiermee niet eens was. Guinevere, hoe dan ook, was een koningin.
    • Ironisch genoeg, overleefde Allis een vuurzee, terwijl Guinevere overleed in een brand.
  • Allis gaf bijnamen aan personages in meerdere albums, zo noemde ze Malfrat de Wrange als Malfrat de Walgelijke in De Uitverkorene en Timotheus noemde ze Tim en Timmie in De Vuurproef.
  • Allis heeft de meeste naakte verschijningen van alle vrouwelijke hoofdpersonages, met een aantal van 3.
    • Allis's tepels waren te zien in De Uitverkorene, ze verscheen compleet naakt in De Hellemond en Allis's borsten waren te zien in De Heks en Merlijn.
    • Vanaf De Heks en Merlijn verscheen Allis in 6 albums. In 50% van haar verschijningen had ze een naakte verschijning (3 uit 6). Zelfs al zou ze in de andere 2 albums niet een naakte verschijning zou maken, zou ze nog de meeste naakte verschijningen hebben van elk vrouwelijk hoofdpersonage in de stripreeks.
  • Allis is het eerste vrouwelijke hoofdpersonage die te zien was als een kind.
    • Ook al was Indigo Magiste te zien in haar jongere jaren in De Blauwe Heks, was ze niet in dat album te zien al een kind.
  • Allis is een van de weinige personages die zowel te zien was als kind en als volwassene. Zie ook: Lijst van personages te zien als jongere en als volwassenere.
  • Op de cover van De Uitverkorene heeft Allis geen sproeten, maar op de covers van Het Eindeloze Eiland en De Vuurproef heeft Allis echter wel sproeten.
  • Allis is het enige menselijke hoofdpersonage van De Uitverkorene cyclus die nooit iemand had vermoord tot op heden.
  • Allis verscheen op het merendeel van de covers, met 5: De Uitverkorene, Het Eindeloze Eiland, De Vuurproef, De Heks en Merlijn en De Onmogelijke Opdracht.
    • Van De Uitverkorene cyclus verscheen Allis alleen op de covers van De Heks en Merlijn en De Onmogelijke Opdracht van achteren en was haar gezicht niet op de cover te zien.
  • Allis verscheen op de meeste covers van de Nieuwe reeks - Deel 2, van 5 uit 8 albums tot dusver, naast Johan die verscheen op de covers van alle 8 albums.
  • Allis is het enige vrouwelijke hoofdpersonage in de stripreeks die ook in de boekenreeks verscheen.
  • Van alle vrouwelijke hoofdpersonages die naakt verschenen in de stripreeks, had Allis de minste vrouwen die voor haar naakt verschenen in een album. Voordat Allis naakt verscheen, verscheen Oonagh naakt in De Uitverkorene en De Gevangene.
    • Hoe dan ook, in Guinevere's geval verscheen er geen enkele vrouw naakt, net als in het geval van Guinevere zelf.
  • Allis verscheen alleen niet op de ex-libris van Het Offer die behoren tot de luxe edities van De Uitverkorene cyclus.
  • Gedurende De Uitverkorene cyclus verscheen Allis op meer ex-librissen dan Johan, met een aantal van 7 ex-librissen. Johan verscheen er echter maar op 3: De Uitverkorene, Het Eindeloze Eiland en De Heks en Merlijn. Allis verscheen alleen niet op de ex-libris van Het Offer.
  • Allis is de eerste vrouw die 10 albums achter elkaar verscheen.
  • Allis is het enige hoofdpersonage die nog geen album heeft gemist tijdens de Nieuwe reeks - Deel 2 (niet Johan meegeteld, die in elk album verschijnt).
  • De Razende Magiër is het eerste album buiten De Uitverkorene cyclus waarbij Allis op een cover staat.
    • Hoe dan ook, tot op heden verschijnt Allis in elk album sinds haar debuut. Dit zou echter haar zesde cover verschijning, over de helft van de elf albums die er verschijningen in 2018.

Indigo Magiste

Indigo x
Indigo Magiste
  • Allis is anders dan Indigo Magiste: Indigo was absent in Het Zwaard van de Maagd en Het Vuur en de Maagd, maar keerde later terug in verschillende albums en was vanaf Het Zwaard van de Maagd en Het Vuur en de Maagd in meerdere albums absent, ondanks haar belangrijk rol als vrouwelijk hoofdpersonage. Allis, hoe dan ook, komt in al haar verschijningen achter elkaar voor. Net als Indigo verscheen ze naakt in de stripreeks, maar niet in haar debuut. Allis verscheen naakt in haar derde verschijning (De Hellemond).

Achter de schermen

Links

Verwijzingen en notities

Zie ook

DRR
De Rode Ridder Wiki heeft een collectie van foto's die te maken hebben met Allis (stripreeks).